donderdag 4 juni 2009

Leve de formele semantiek!

Ik wil graag een experiment uitvoeren, als dat mag. Mag dat? Ja, dat mag. Het is hier mijn blog, dus ik maak uit wat er mag en wat niet. En ik zeg dat het mag, Markus. Dankjewel. Het is eigenlijk heel eenvoudig: ik begin gewoon met schrijven en we zien wel wat eruit komt. Dus stiekem heb ik vals gespeeld omdat ik er al mee ben begonnen voor ik wist dat het mocht. Enfin, ik wist natuurlijk wél dat het mocht, omdat ik dat zelf beslist heb, maar... Excuseer, het is nogal ingewikkeld om uit te leggen. Ik ga het nog een keer proberen. Ik wist al dat het ging mogen, maar jullie wisten nog niet dat het ging mogen, en jullie wisten ook nog niet dat ik wist dat het ging mogen. Oké, dat betekent nog altijd niet dat ik vals heb gespeeld, ik weet het. Ik wou gewoon even stoer zijn. Kijk, lezers: ik, Markus, ben een valsspeler! Ik heb lak aan regeltjes en normen en waarden! Ik lap de wereld aan mijn laars! Maar ja, niet dus. Ik blijf een watje voor het oog van de wereld. Bedankt hoor.

Om de titel enig nut te laten hebben, zou ik eigenlijk iets over formele semantiek moeten schrijven. Dat ga ik echter niet doen. Het lijkt mij een boeiend onderwerp, maar ik heb eens naar de desbetreffende Wikipediapagina gekeken en ik snap er geen jota van. Geen iota, bedoel ik. Maar je spreekt het wel uit als jota, dus stel, ik zeg stel dat deze weblog gelezen wordt door iemand, pakweg een blinde, die zo een websitevoorlezer heeft, dan snapt die nu ook wat ik bedoel, namelijk dat ik er geen iota van snap. En dan moet hij of zij zich niet afvragen wie die Iejoota is, of dat misschien een zusje is van Iejoor. Of misschien een of andere Zuidoos-Aziatische machtswellusteling, I-Yoo-Ta', ik weet het ook niet.

Willekeurig feit van de dag: Tsaar Peter I de Grote verzamelde freaks. Om de volledige reikwijdte van dit feit te snappen heeft u misschien enige achtergrondinformatie nodig, dus bij deze.
Tsaar Peter de Grote regeerde tussen 1682 en 1725 over Rusland. En in die tijd deed zich in heel Europa, ja, zelfs in de hele wereld een ware plaag van zogenaamde Wunderkammers voor, ook wel bekend onder de naamstudiolo of kabinet en nog wel een half dozijn andere termen die verder weinig ter zake doen. Wat was nu zo'n Wunderkammer? Dat was een kamer (pedoem-tsj) waar men allerlei curiositeiten verzamelde, zowel artificalia als naturalia, dus dingen die door mensen gemaakt zijn en dingen die uit de natuur komen (en ook tussenvormen, maar dat doet verder eveneens eerder weinig ter zake). Alle rijke burgers, en dan vooral medici en apothekers hadden er wel een. En uiteraard ook alle edellieden, om te kunnen stoefen. Medici en apothekers verzamelden dan vooral voorwerpen die iets te maken hadden met hun vakgebied (de hoorn van een eenhoorn, bezoarstenen, een schilderij van een nieroperatie), maar die edellieden wilden gewoon stoefen en kochten dus dure dingen die ze wel leuk vonden. Zo legde (of lei, zoals men dat vroeger wel eens placht te zeggen) iedere adelaar (ik pleit voor de vervanging van edelman door adelaar, omdat dat logischer is. Wie behoort tot de stand van de adel is toch logischerwijze een adelaar? Wie in de handel zit is toch ook een handelaar?) wel zijn eigen accenten op zijn Wunderkammer. De ene vorst verzamelde vooral schilderijen, prins twee zocht overal naar oude munten, kroonprins drie had een prachtige collectie zoutkristallen, enzovoort. En tsaar Peter, ja, die verzamelde dus misvormde mensen. Levend of opgezet, dat maakte hem niet zo veel uit.

Kijk, dat zijn zo van die dingen uit mijn cursus die ik wél onthoud. Dat probeer ik altijd: een of twee kleine, grappige feitjes onthouden en ze dan, ongeacht de vraag, ergens in mijn antwoord proberen verwerken. Zo had ik bijvoorbeeld bij het vak Geschiedenis van het Jodendom opgezocht dat een Jood die deelneemt aan een aliyah ook wel een oleh genoemd wordt. En een Joodse vrouw die hetzelfde doet noemt men... Voel je 'm al aankomen? Een olah! Dus Raymond van het Groenewoud zingt helemaal niet over gospelende Afrikanen in de mis, maar over Joden die naar Israël terugkeren! Uiteindelijk heb ik dat op het examen niet kunnen vermelden want ik kreeg een vraag over de Davidische afstamming. Maar nu hoop ik dus dat ik op mijn volgend examen een vraag krijg over Wunderkammers, dan kan ik vertellen over Peters Friggin' Freakshow (closed on mondays).

Laat ons tot slot allen even bidden tot de heilige Nepomuk.
Goede avond!
Markus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten