dinsdag 12 oktober 2010

Welcome to Mercy Falls

In de aangename warmte van wat wel eens de laatste zonnige dag van het jaar zou kunnen zijn ratelen mijn vingers over het klavier als waren het paardenhoeven die de zanderige grond martelen ergens in het Wilde Westen, zoals we dat kennen uit de boeken van Arendsoog en soortgelijken. Dat is de enige zin die mij uit die boeken is bijgebleven trouwens: "Lightfeets hoeven martelden de grond," en variaties daarop maakten in elk boek uit de Arendsoogreeks steevast hun opwachting. Toentertijd waren er nog zekerheden in het leven.
Niet dat er nu geen zekerheden meer zijn in het leven, overigens, ik kan er gewoon even geen bedenken, of het moest de catchyness van Seventh Wonder zijn. Of de zekerheid dat ik altijd op zoek zal moeten gaan naar nieuwe kastjes om mijn cd-collectie in te stockeren.

Ben ik nu de enige die Rockox een rare naam vindt voor een Vlaming? Ik bedoel: komaan, normaal gezien heten wij Maes of Peeters of zo, of Deboosere. Niet Rockox. Waar komt dat in hemelsnaam vandaan? Moest hij nu een Engelsman geweest zijn, dan was het simpel: Steenos. Maar 't is dus een Vlaming. "Maar meneer de Markus, dat kan toch een immigrant zijn? Of de nakomeling van immigranten?" Ja nee. Niet dat ik iets heb tegen migranten, hoor, en al helemaal niet als het Britten zijn (of Hollanders). Maar in de zeventiende eeuw had je nu eenmaal nog niet zo veel immigranten, dus de kans dat hij daar een nazaat van is, is redelijk klein. Ze wordt nog verkleind doordat hij burgemeester is geweest van Antwerpen. Een Brit? Burgemeester van 't Stad? Please, mock me not.

Zelfs als je de spelling vereenvoudigt (of verhollandst, wat je maar wilt), werkt het niet. Maas, Peters, de Bozere, oké, maar Rokoks? En nee, voor u denkt slim te zijn, dat heeft niks met de rococo te maken, die heerste pas een eeuw later. Rockox. Zwaanst na ni é.

Oh wacht. Rockox. Steenos. 't Is de voorvader van Luc Steeno! It all makes sense now.

Weet je wat het nadeel is van een cantus? Uit een geweldige droom gewekt worden omdat je moet gaan pissen.

Getekend
Markus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten