dinsdag 14 december 2010

Ed Kooiman

Er zijn zo van die dagen die goed beginnen en slecht eindigen. Er zijn evenwel ook dagen die slecht beginnen en goed eindigen. Vandaag gaat er eentje zijn van die laatste categorie. Oei, meneer de Markus, is uw dag slecht begonnen? Ja, liefste storend element, mijn dag is slecht begonnen. Dat zeg ik toch net?

Tegenwoordig beginnen eigenlijk alle weekdagen slecht. Mijn kamer is namelijk bewonderenswaardig slecht geïsoleerd, met als gevolg dat het uit mijn bed stappen een zeer onaangename kwestie is. En dan is de winter nog niet eens begonnen.

[staar nu voor 4'33" naar deze zin alvorens verder te lezen]

Tot zover de ultieme uitvoering van het beroemde muziekstuk 4'33" van John Cage. Het punt van dat stuk is dat de uitvoerder 4'33" geen geluid maakt, waardoor de muziek gevormd wordt door alle geluiden die gedurende de lengte van het stuk hoorbaar zijn voor het publiek. De pure willekeur is het streefdoel. Welnu, deze uitvoering, zeg maar deze opname van deze uitvoering is volslagen willekeur: de geluiden die hoorbaar waren tijdens mijn uitvoering van het stuk zijn andere geluiden dan diegene die u hoort bij het luisteren naar deze uitvoering.

Dude, ik ben een genie.
Getekend,
Markus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten