maandag 4 oktober 2010

Dag dronken kastelein!

Ik kick op Hollandse accenten.(1) Heb ik dat al ooit verteld? Ik kick op Hollandse accenten. Komt het nu doordat de meeste Nederlanders die ik ken ofwel (a) knap ofwel (b) hartstikke fijn ofwel en eigenlijk meestal (c) allebei zijn: ik weet het niet. Maar ik kick op Hollandse accenten. Als ik ooit de keuze krijg tussen een identieke tweeling die bij de geboorte gescheiden is en waarvan de ene helft in Vlaanderen, hell, in Antwerpen is opgegroeid en de andere in Nederland, dan zal mijn keuze gaan naar die tweede helft. Het Nederlandse accent is in mijn ogen voor het Nederlands als de Britse tongval voor het Engels. De etymologie van het woord 'tongval' is overigens een onderwerp waar ik ooit nog wel eens dieper op zou willen ingaan, al vrees ik dat het een grote teleurstelling is en niets met cunnilingus te maken heeft. Laat ik het desondanks van nu af aan toch maar over 'de Hollandse tongval' hebben.


De Hollandse tongval was aanwezig bij mijn lunchpartner van deze middag (want ja, 's avonds kan je moeilijk een lunchpartner hebben, wel?), een perfect voorbeeld van optie (c) zoals hierboven beschreven. Aspect (a) behoeft geen uitweiding - de gustibus et coloribus, weet u wel; bovendien heeft de beschrijving van wie je zelf als 'knap' klasseert altijd een lachwekkende en enigszins ongemakkelijke kant, een onderwerp waarover ik wel kan maar niet zal uitweiden - en aspect (b) werd al duidelijk van bij het moment van ontmoeten: drie pakkerds ineens, dát is me nog eens een blij weerzien, vergezeld van een innige, en ik denk wel dat ik mag zeggen innige, omhelzing. Alstublieft! Vergeleken daarbij valt die enkele kus die een weerzien doorgaans vergezelt toch maar pover uit. Nederland: +1, en we zaten nog niet eens aan tafel! Even later bleek dat we ook nog onze neiging naar vegetarisme delen, dat is nu al de tweede knappe in een kleine week bij wie ik dat tegenkom. En toen bleek ze nog van In de Gloria en Alles kan beter te houden ook! Bezet natuurlijk, dat spreekt voor zich.



Als slotakkoord geef ik u nog het volgende mee: b-f*cking-post zuigt apennoten.(2)

Hollandse tongval!

Getekend,
Markus

(1) Noot aan de Nederlanders onder u: ik weet dat de meesten onder jullie er aanstoot aan nemen als een Belg Holland als pars pro toto voor heel Nederland gebruikt. Ik ga het blijven doen. De alternatieven zijn immers veel langer en dus vermoeiender: "Nederlands (en daarmee bedoel ik 'uit Nederland afkomstig')" of "Noord-Nederlands", tja. Hollands zal het wezen.
(2) Vooral de postzegels voor internationale zendingen dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten