woensdag 26 augustus 2009

Jesus is the wizard who wants you to lick my lizard

Zegt Hans Teeuwen hè. Ik ben zo niet, ik ben beschaafd. Maar ik vond het wel een geinig zinnetje om als titel te gebruiken. Andere mogelijkheden uit hetzelfde liedje waren "Tell your husband not to worry, I will (censuur) you only once" en "Oh Halleluja, ain't it fine/that the Lord above us wants you to be mine," maar die waren te lang.

In elk geval: w00t! Dat is internerds voor amai mijn sjokkedijzen! En dus: w00t! Ineens heb ik vier volgers. Volgelingen. Volgers. Vier! Van twee daarvan wist ik het al, maar nu heb ik er dus twee bij, en niet de minste, amai. Ik durf zelfs zeggen: Markus gaat internationaal, want de eerste Nederlandse volger is al binnen. Welkom Ys, en ook welkom Liezeke natuurlijk, maar jou zie ik meer in levenden lijve. Om helemaal correct te zijn: jou zie ik überhaupt in levenden lijve. Met Ysgrublaidd heb ik die eer vooralsnog nog (2x nog) niet mogen smaken. Dus in dat opzicht toch iets minder welkom voor jou, Liezeke. Niet dat je bij mij niet welkom bent hè! In tegendeel, van alle mensen die welkom zijn bij mij, sta jij ergens hoog bovenaan. Als er iemand aan mijn deur staat en die vraagt: "Ben ik welkom?" dan is mijn antwoord steevast: "Jawel, maar niet zo welkom als Liezeke!" De eerlijkheid gebiedt mij te vermelden dat er nog niemand met die vraag aan mijn deur heeft gestaan, dus het is niet echt een empirisch gestaafde uitspraak die ik daar deed. Maar toch. En wat er nu precies zou gebeuren als jij zélf met die vraag naar mij toe komt weet ik ook niet. "Ben ik welkom?" - "Jawel, maar niet zo welkom als- hé, wacht 's effe..."

Ik zit een beetje met een identiteitscrisis sinds vorige woensdag. Ik kwam aan op kot (voor Ys: mijn kamers) en Marjolein was daar aanwezig (voor meer over Marjolein: klik onderaan deze bijdrage op het woord Marjolein). Ik heb vriendelijk goeiedag gesmurft, maar ze is desondanks geen praatje komen maken. Ik weet dat het me eigenlijk niet zou mogen raken, maar dat doet het toch. En ze was ook niet onthullend gekleed of zo, al kan dat eraan gelegen hebben dat ze niet wist dat ik op kot ging zijn. Dus nu weet ik het even niet zo goed meer... Dat op kot zitten de voorbije halve week was trouwens ook geen sinecure. De kotmadam bleek niet op de hoogte te zijn dat ik in Leuven zou studeren voor mijn tweede zit (achteraf bleek dat dat kwam doordat mijn vader de huur voor augustus niet had betaald). Twee keer bleek, twee keer dat. En dan nog een keer doordat. Wat is er met mijn schrijfstijl aan de hand vandaag? Anyway, ik dus maar snel even naar mijn vader en vervolgens naar de kotmadam gebeld, maar die begon toen te zagen over een kastrol die in de diepvries stond en dat ze daar niet zo content mee was en dat ze niet wist van wie die was (van Munjab natuurlijk, dat konden wij haar zo ook wel vertellen). Kastrol is trouwens het echte Tsjechische woord voor een steelpan, wist u dat? Ik dacht dat Vlamingen de enigen waren die het gebruikten. Afgeleid van het Franse casserole, weet u wel? Maar blijkbaar zijn enkele Franse kolonisten ook in Tsjechië verzeild geraakt. Verzeild geraakt! Ik doe het niet met opzet hoor.*

Munjab is een beetje een viezerik. Of eigenlijk trekt hij zich gewoon niet zo veel aan van regeltjes. Jezus, ik schreef eerst per ongeluk af in plaats van aan. Zo mogen er alleen huurders van onze douches gebruik maken, maar Munjab heeft af en toe eens vrienden over de vloer en die laat hij dan rustig douchen terwijl hij in de keuken rustig een sigaretje rookt. Terwijl de keuken eigenlijk rookvrij terrein is. Op zijn kamer mag hij roken zo veel hij wilt, maar daar hangt wel een rookalarm, dus rookt hij maar in de keuken en bij gebrek aan asbak (wegens de rookvrije status van die ruimte) gebruikt hij dan maar de rubberen stop van de pombak (gootsteen?) om zijn assen in te deponeren. True story. Nu ja, niet dat ik last van hem heb gehad hoor. Die kastrol stond niet in mijn weg. Eigenlijk ook niet in die van de kotmadam, want die moet in principe niet in die diepvries zijn, tenzij om na te kijken of er soms geen kastrollen in staan die daar niet moeten staan.

Die tweede zit ging vlotjes trouwens. Beter dan het rijexamen in ieder geval. Alleen op die ene bijvraag kon ik niet antwoorden: "Vertel mij eens: wat denk jij nu dat er moet gebeuren om de problemen met Brussel op te lossen?" Maar hij wist het zelf ook niet, dus het was niet zo'n probleem.


Getekend,
Markus

* Voor wie 'm niet doorhad: om van Frankrijk naar Tsjechië te reizen heb je helemaal geen boot nodig.

3 opmerkingen:

  1. Om op die laatste vraag te antwoorden. Als we nu eens alle hollanders (en andere inwoners van nederland) die van onze Vlaamse gastvrijheid komen genieten door de prijs van bouwgrond, huizen, villa's en boten de hoogte in te jagen nu eens vriendelijk vragen om naar Brussel en de Vlaamse rand rond Brussel te verhuizen. Daar zijn de mensen immers nog gastvrijer en ze verstaan er hun silvoepleej. Zo wordt de verfransing van de Vlaamse rand en van onze hoofdstad een halt toe geroepen (en als ze na het vriendelijk te vragen niet opkrassen kunnen we eens bij historicussen te rade gaan over de deportatiemethodes uit een welbepaald buurland dat ons nu toch al enige tijd niet binnenvald, de kust even niet meegeteld, of andere kameraden uit een meer oosters gelegen land om dan deze technieken hier te verfijnen). Nu denkt iedereen ja goed, een deel van het probleem Brussel opgelost, maar de echt snuggere lezer heeft natuurlijk door dat dit maar een bijkomend positief effect is van de oplossing om onze noorderburen die tegen onze kathedraal hun behoeften komen doen naar Brussel af te leiden. Daar zitten dan immers landgenoten (wat eigenlijk een zeer raar woord is want heel wat van mijn landgenoten werken aardig op mijn zenuwen, laat staan dat ik op een of andere manier met hen samen zou genieten)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor het welkom en jij bedankt dat je mij volgt. ;)

    Problemen van Brussel? Zijn jullie dan nog steeds een "vrij" stukje land? Nog niet opnieuw een provincie van Nederland geworden? Volgens mij moet ik in Den Haag maar weer eens een belletje doen rinkelen. :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja kijk, JULLIE koning Willem heeft onze onafhankelijkheid aanvaard... zij het wel 9 jaar na datum. En het zijn eveneens de Nederlanders die momenteel inbinden en de Westerschelde nog wat gaan uitdiepen :-P
    Trouwens... 1 provincie? Heel België, 1 provincie? Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen